Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af enagize
#217170
hejsa jeg har skaffet mig en spyder 4 elite + spyder4 tv.

jeg har kalibrert mit Samsung UE65HU7205

den siger man skal vælge standard, men har prøvet med alle 4 settings.

men jeg er ikke imponeret når den er færdig. er det slet ikke muligt at lave ydligere kalibreringer end

color temperatur
brightness
contast
color
tint

kan man ikke gå yderliger ind?
#217187
Jo, det kan den, men forklar mig lige hvad du bruger til formålet. Den software der følger med Spyder 4 pr default fortæller sig ikke hvad RGB-offset er ift. Rec.709 standarden. Der skal du bruge en anden software såsom HCFR. Den kræver dog en custom driver, da den ikke virker pr. default med programmet.
Af enagize
#217286
jeg har hentet programmet nu. det set lidt indviklet ud :D
har du et link til en guide så man kan se hvordan det fungere?

skal man bruge den dvd de linker til.
eller kan man godt bruge den som er med til spyder
#217299
Der findes guides på nettet i brugen af programmet. Det vigtigste er, at din sensor registreres af programmet, dvs. når du starter en ny fil, så skal den IKKE skrive "simulated sensor" i dropdown-boksen. Hvis du ikke kan vælge din Spyder, så skal du have fat i andre drivere til sensoren og så bliver det mere nørdet at få til st spille.

Derefter kan du godt lade HCFR både måle og danne billederne, hvis du blot har din PC koblet il TVet via HDMI. Du skal dog være OBS på at dit grafikkort ikke må have nogle justeringer loadet og at farverummet skal være indstillet korrekt hvis du bruger dén metode.

Men start med at finde ud af om HCFR kan se din Spyder, så kan vi jo tage den derfra.
Af enagize
#217384
denne ikke vise spyder i dropdown men det har jeg fixet.
så nu skulle jeg være klar. ville det være bedst at købe feks. spears and munsil 2nd edition til at sætte på?

eller vil jeg få samme resultat med min bærbar gennem hdmi
#217388
Du skulle kunne få samme resultat med HDMI fra din PC. Jeg bruger DVE disken og så har jeg alle mønstrene på en USB stick også, så jeg lige kan dobbelttjekke resultatet.
Af enagize
#217396
Har programmet alle de billeder som man skal bruge? :)

Og skal man bare trykke start og så køre derud af?

Har du evt et link til en guide har søgt lidt kunne ikke rigtig finde en
#217443
Du kan jo starte med blot at måle RGB og så droppe alt det her halløj med sekundær-farverne. Så skal du blot trykke på det ikon med boldene i grå/sort og se på RGB-kurven, samt gamma-kurven (og så lige skele til lysstyrken på 100% hvid). Så vil man nok i første omgang prøve at rette kurven til vha. 2-punktsjusteringen i film-profilen.