Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Francini
#267435
Hej.

Findes der nogle former for hjælp til kalibrering af et samsung Q7F 55"
Synes og have kigget rundt i forum men uden held ( eller overset det ) ;)

Mvh
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#267442
Hej Francini

Du skal være velkommen til at prøve disse:

Billede tilstand: Film
Baggrundslys: 15 (til et veloplyst lokale og 9 til aften)
Kontrast: 95
Lysstyrke (brightness) : -1
Farve: 50
Tone: G50R50

Ekspertindstillinger:
Anvend billedtilstand: Alle kilder
Digital ren visning: Fra
AutoMotion: Bruger eller fra
Local Dimming: Lav
Kontrastforbedring: Fra
HDR+ tilstand: Fra
Farvetemperatur: Varm2
Gamma: BT.1886 - 0
Kun RGB tilstand: Fra

Hvidbalance settings kan du ikke indtaste da de er meget forskellige fra panel til panel og det samme gælder settings i Farverum som blot skal stå på Auto.

Skal billedet stå lige i skabet så har QLED serien jo mulighed for at AutoCal via Calman kalibrerings softwaren.

Det fungerer rigtig godt og er helt klart værd at overveje !
Af Francini
#267501
Hej blackspot4200.

Jamen jeg vil da prøve og lege lidt med de indstillinger du er kommet med :-)
Da jeg købte fjernsynet i går sagde han derover at han havde samme fjernsyn og så meget fodbold på det og det var også min mening og ellers skal det bare bruges som almindeligt tv med en 2-3 film om ugen. Så fodbold på det i dag med standard indstillinger og der kunne det godt hakke lidt når der kom en ny vinkel på kampen :-(
( vil dine indstillinger hjælpe )

Eller kan autocal hjælpe på problemet og hvordan gør/ får man det, for ja billedet må MEGET gerne sidde lige i skabet ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#267508
Autocal hjælper kun på farverne. Men det er blot en automatisk måde at kalibrere på. Det kræver stadig måleudstyr.
Af Francini
#267512
Okay. Dvs at det ikke kan hjælpe på evt hakkeri i en fodboldkamp for det er nok det der er mest irriterende.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#267522
Nej, en kalibrering med Autocal er udelukkende en farvejustering. Får du Blackspot ud og kalibrere TVet (det er hans geschæft), så justerer han nok også de øvrige parametre, men selve Autocal har altså ikke noget med bevægelse at gøre. Hvis det er din primære anke, så kan du lige så godt selv rode med MotionFlow-indstillingen.

Du kan starte med MotionFlow på Tydelig og se om det hjælper. Hvis ja, så kan du gå over i Bruger og justere på de to håndtag manuelt. Filmtilstand skal slås fra i begge situationer.
Af Francini
#267530
Okay det vil jeg prøve. Ja det er nok mest der den hænger for mig. Synes generelt at billedet er fint men lige når man ser lidt sport og især fodbold så kan den hakke lidt når de skifter vinkler og det er lidt irriterende, gør det ikke på mit Samsung 6517 så det burde man vel også kunne se gnidningsfrit på et nyt Qled tænker jeg.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#267547
Ahh, vent. Jeg roder rundt i det. Det er jo en Samsung. Det hedder Motion Plus på den model. Der er desværre - i mening - ikke nogen optimal indstilling af motion-systemet på Samsungs modeller. Men det er det rigtige sted du skruer.
Af soeren.sander
#296594
Blackspot4200 skrev:Hej Francini

Du skal være velkommen til at prøve disse:

Billede tilstand: Film
Baggrundslys: 15 (til et veloplyst lokale og 9 til aften)
Kontrast: 95
Lysstyrke (brightness) : -1
Farve: 50
Tone: G50R50

Ekspertindstillinger:
Anvend billedtilstand: Alle kilder
Digital ren visning: Fra
AutoMotion: Bruger eller fra
Local Dimming: Lav
Kontrastforbedring: Fra
HDR+ tilstand: Fra
Farvetemperatur: Varm2
Gamma: BT.1886 - 0
Kun RGB tilstand: Fra

Hvidbalance settings kan du ikke indtaste da de er meget forskellige fra panel til panel og det samme gælder settings i Farverum som blot skal stå på Auto.

Skal billedet stå lige i skabet så har QLED serien jo mulighed for at AutoCal via Calman kalibrerings softwaren.

Det fungerer rigtig godt og er helt klart værd at overveje !