Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ThomasFrost_DK
#254417
Jeg har tænkt på.

Jeg er klar over at OLED kan slukke dioerne indviduelt og dermed er sort sort, men kan det ikke også blive for voldsomt ?
Det er jo også på den baggrund at VA anbefales over IPS..

Jeg mener, hvis man fx ser en film og en person har sort jakkesæt på og står udenfor om natten, vil han så ikke næsten se usynlig ud fordi det hele er kulsort ?
-der kan det vel godt være en fordel med IPS ?

Mvh Thomas
Af Mfede
#254422
ThomasFrost_DK skrev:Jeg har tænkt på.

Jeg er klar over at OLED kan slukke dioerne indviduelt og dermed er sort sort, men kan det ikke også blive for voldsomt ?
Det er jo også på den baggrund at VA anbefales over IPS..

Jeg mener, hvis man fx ser en film og en person har sort jakkesæt på og står udenfor om natten, vil han så ikke næsten se usynlig ud fordi det hele er kulsort ?
-der kan det vel godt være en fordel med IPS ?

Mvh Thomas
Prøv lige at tage dit eksempel og lav det med IPS-panelet.
"hvis man fx ser en film og en person har sort jakkesæt på og står udenfor om natten, vil han så ikke næsten se usynlig ud fordi det hele er gråt?"

Evnen til at vise sort, giver da blot en endnu større mulighed for at vise flere detaljer i de mørke områder, såfremt Tv'et er indstillet rigtigt og at man undgår black crush.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#254429
Nulpunktet for sort er jo sat for, at der ikke er nogen reflektion af farve overhovedet. Hvis der er noget der skal kunne ses, så er det ikke kulsort, men en nuance lige over. Det er op til filmskaberen at farve-grade sin film, så nuancer der skal ses fremtræder korrekt.

Hvis en skærm viser alle gråtoner korrekt, så kan den vise selv de sidste trin på skalaen lige før alt bliver helt sort og så er det jo op til filmskaberen at sørge for, at kildematerialet ikke knuser detaljerne i skyggerne.
Af ThomasFrost_DK
#254435
Torben Rasmussen skrev:Nulpunktet for sort er jo sat for, at der ikke er nogen reflektion af farve overhovedet. Hvis der er noget der skal kunne ses, så er det ikke kulsort, men en nuance lige over. Det er op til filmskaberen at farve-grade sin film, så nuancer der skal ses fremtræder korrekt.

Hvis en skærm viser alle gråtoner korrekt, så kan den vise selv de sidste trin på skalaen lige før alt bliver helt sort og så er det jo op til filmskaberen at sørge for, at kildematerialet ikke knuser detaljerne i skyggerne.

Ja det giver selvfølgelig god mening, så langt har jeg nu ikke lige tænkt over det ?
Af KBW
#254436
Her kommer DV jo ind i billedet, har du med HDR 1024 niveauer og selv kna bestemme hvor i gråskalaen du vil ha flest detaljer, ja så kan du pludselig se flere skyggedetaljer.

Historisk er det også her at trykning og fotografering (scanning) har skulle forbedre sig (ligger lig nu under de 14 bit - under 16.384).

Så der er lang lang vej at gå for tv.