Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af TheSleeper
#242028
Så fik jeg testet Ratchet And Clank på PS4 Pro og må sige at jeg er dybt imponeret over billedkvaliteten. Nu har jeg testet Final Fantasy, The Last Of Us, Ratchet And Clank og alle har virkelig imponeret på PS4 Pro. Billedet står skarpt, sort niveau er yderst imponerende med masserere af detaljer og farverne popper ud af skærmen med HDR aktiveret. Så er der så Uncharted: A Thieves End tilbage, som jeg har valgt at slå HDR funktionen fra i, da lyse scener i det spil (HDR aktiveret) ligner noget der er løgn. Det ser ud til at alt contrast forsvinder og sort niveau og farver visner betydeligt. Kan læse mig frem til på nettet at jeg bestemt ikke er den eneste der har det sådan med Uncharted, så håber der kommer en ordentlig implementering af HDR i netop det spil på et tidspunkt :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#242144
Hmm ærgerligt. Forhåbentlig får de det løst, ja. Der er jo ret lange tråde derude om kompatibilitetsproblemer imellem PS4 Pro's HDR og tv-skærmene, så mon ikke det er det du er ramt af? Et par opdateringer til TV og PS4 Pro løser forhåbentlig disse startvanskeligheder.

Jeg har nok været heldig med ikke at løbe ind i noget endnu, men det er også begrænset, hvor mange spil, jeg har prøvet. Ratchet and Clank og The Last of Us skulle jeg få adgang til snarest.
Af TheSleeper
#242354
Jeg fandt et godt sted i "The Last Of Us" i går aftes hvor det var muligt for mig at vise på video hvad det er jeg mener med et gråt og kedeligt billede. Det er som om kontrasten bliver suget ud af skærmen når HDR effekten træder i kraft og i nogle mørke scener ser det ud som brightness er sat til 80. Dette er især meget tydeligt i "Thieves End" og "Forza Horizon". Jeg vil mene HDR ikke er implementeret korrekt? Hvad er jeres mening?

Link video (det er min Engelske Bullldog der snorker i baggrunden :)): https://www.youtube.com/watch?v=bSCKcxAzj9c
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#242358
Altså kun når du træder et skridt frem på platformen, ikke sandt? Der kan jeg godt se, at hele billedet bliver nærmest udvasket. Det er lidt svært at se fra optagelsen, men hvad sker der oppe i himlen i The Last of Us, når du træder et skridt frem på platformen? Kommer solen til syne?

Er du sikker på, at det ikke er skærmens dynamiske systemer? KS7005 er jo kant-belyst, så for at opnå HDR-effekt skal den kontinuerligt ændre på intensiteten af hele bagbelysningen (fra ret lav effekt til meget høj effekt). Det er begrænset hvor meget kant-LED skærme kan zone-styres.
Af TheSleeper
#242361
Rasmus Larsen skrev:Altså kun når du træder et skridt frem på platformen, ikke sandt? Der kan jeg godt se, at hele billedet bliver nærmest udvasket. Det er lidt svært at se fra optagelsen, men hvad sker der oppe i himlen i The Last of Us, når du træder et skridt frem på platformen? Kommer solen til syne?

Er du sikker på, at det ikke er skærmens dynamiske systemer? KS7005 er jo kant-belyst, så for at opnå HDR-effekt skal den kontinuerligt ændre på intensiteten af hele bagbelysningen (fra ret lav effekt til meget høj effekt). Det er begrænset hvor meget kant-LED skærme kan zone-styres.
Ja lige nøjagtig ... kommer inde fra bygningen hvor billedet står knivskarpt. Træder ud af vinduet og billedet dør fuldstændigt. Solen er ved at gå ned og er ikke synlig ... hverken inden jeg træder ud af vinduet eller når jeg træder frem som vist i klippet. Scenen inden hvor det regner og man skal snige sig forbi vagterne var så lys at jeg blev nødt til at justere brightness fra 40 til 20 for at få et nogenlunde behageligt billede. Det er helt klart skærmens dynamiske systemer der træder i kraft, da du kan se at skiftet sker lynhurtigt. Kan det være en fejl i skærmen eller er det en begrænsning af det kant belyste panel, som jeg må lære at leve med?

Har samme problem når jeg afspiller Blu-Ray UHD HDR Batman Vs Superman på Xbox One S. Lyse scener er generelt MEGET lyse og grå og mangler kontrast, mens mørke scener står knivskarpt ;;)
Senest rettet af TheSleeper 9. dec 2016, 10:49, rettet i alt 1 gang.
Af TheSleeper
#242362
TheSleeper skrev:
Rasmus Larsen skrev:Altså kun når du træder et skridt frem på platformen, ikke sandt? Der kan jeg godt se, at hele billedet bliver nærmest udvasket. Det er lidt svært at se fra optagelsen, men hvad sker der oppe i himlen i The Last of Us, når du træder et skridt frem på platformen? Kommer solen til syne?

Er du sikker på, at det ikke er skærmens dynamiske systemer? KS7005 er jo kant-belyst, så for at opnå HDR-effekt skal den kontinuerligt ændre på intensiteten af hele bagbelysningen (fra ret lav effekt til meget høj effekt). Det er begrænset hvor meget kant-LED skærme kan zone-styres.
Ja lige nøjagtig ... kommer inde fra bygningen hvor billedet står knivskarpt. Træder ud af vinduet og billedet dør fuldstændigt. Solen er ved at gå ned og er ikke synlig ... hverken inden jeg træder ud af vinduet eller når jeg træder frem som vist i klippet. Scenen inden hvor det regner og man skal snige sig forbi vagterne var så lys at jeg blev nødt til at justere brightness fra 40 til 20 for at få et nogenlunde behageligt billede. Det er helt klart skærmens dynamiske systemer der træder i kraft, da du kan se at skiftet sker lynhurtigt. Kan det være en fejl i skærmen eller er det en begrænsning af det kant belyste panel, som jeg må lære at leve med?

Har samme problem når jeg afspiller Blu-Ray UHD HDR Batman Vs Superman på Xbox One S. Lyse scener er generelt MEGET lyse og mangler kontrast, mens mørke scener står knivskarpt ;;)
PS. Har lige testet Marco Polo HDR på Netflix Appén og igen er billedet udvasket og kedeligt at se på. Det ser igen ud til at alt kontrast er væk? Testede Sense 8 som er 4K uden HDR og billedet står super lækkert ... er der et eller andet jeg misser eller har misforstået ved HDR?

Har testet lidt med dynamisk kontrast indtillingerne og sætter jeg dynamisk kontrast til "High" forsvinder problemet. Det er bare som test og ikke en indstilling jeg vil bruge, men det tyder på at min første indskydelse var korrekt .... at det er et kontrast problem som skærmen har! Især under afspilning af HDR materiale?

Da alle HDMI porte kan sættes til UHD i One Connect boksen, er det vel ligegyldig hvilken port man er koblet til?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#242364
Det var Torben der testede KS8005, da vi havde den inde, men på nogle af de andre modeller, bl.a. Panasonic DX750, så jeg lignende fænomener (ikke identiske, men vi havde kun udvalgt video-indhold i foråret, ikke spil i HDR). Dengang var det netop kant-belysningen, som spillede ind.

Det kunne godt være tilfældet med din KS7005. Kant-belysningen sætter visse begrænsninger for gengivelse af HDR, da de ikke kan styre lyset i zoner, som på bagbelyste LCD'er med zoner eller på pixel-niveau (hver enkelt pixel) på OLED.

Det kan måske hjælpe at betragte det matematisk:
- LCD-panelet i din KS7005 kan gengive et "native" kontrastforhold på mellem 4000:1 - 6000:1. Lad os sige 5000:1 for eksemplets skyld.
- Sort gengives som udgangspunkt ved ca. 0,04 nits. Med et kontrastforhold på 5000:1 er lysstyrken (i de lyseste områder af billedet) derfor ca. 200 nits (200/0,04 = 5000:1)
- I en mørk scene fra f.eks. Batman eller Last of Us, skal sort gerne længere ned. Går man ned til f.eks. 0,02 nits kan de lyse områder i billedet maks gengives ved 100 nits, hvilket ikke er særligt lysstærkt (100/0,02 = 5000:1)
- Omvendt, i lyse scener med f.eks. en sol vil skærmen typisk forsøge at booste bagbelysningen (det ser umiddelbart ud til, at det er det der sker, hvis jeg læser din video korrekt). KS7005 rammer på papiret ca. 1000 nits (vi målte knap 800 nits). Skal den op og vise 1000 nits i bare en mindre del af billedet, bliver den dog nødt til at hæve hele bagbelysningen (den bruger en boost-mode, som sender et boost af effekt ind i lysstyreenheden). Ved 1000 nits i f.eks. området med solen stiger sortniveauet til 0,2 nits (1000/0,2 nits = 5000:1). 0,2 nits er reelt ikke længere sort. Nærmere mørkegrå.

Det kan være forklaringen på, at du i scener, hvor der er en meget lys himmel, oplever, at billedet bliver udvasket. Den sorte farve samt alle de dybeste toner falder fra for at kunne ramme den høje lysstyrke.

Du kan måske forsøge at sætte "Dynamisk Kontrast" på din KS7005 til en mindre aggressiv indstilling, når du ser HDR.
Af TheSleeper
#242366
Mange tak for den uddybende beskrivelse Rasmus :)

Det gav mig helt klart en bedre forståelse af hvad jeg har med at gøre og hvorfor skærmen opfører sig lidt besynderligt til tider. Tror ikke jeg vil bruge så meget mere tid på det nu, og bare nyde det når det er godt ... for når det er godt er det virkelig godt! <B

Jeg vil helt klart rykke på en OLED engang næste år, så jeg kan komme ud over dette problem. Tak for hjælpen :)

Ja ... jeg vil prøve at lege med den dynamiske kontrast og sætte den til en mindre aggressiv indstilling, da det reducerer problemet betydeligt :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#242368
Du er velkommen :)

Prøv i hvert fald indledningsvis at leg lidt med dynamisk kontrast. En lavere indstilling vil nok give dig lavere maksimal lysstyrke i scenerne udenfor, men til gengæld færre udsving i de mørke områder af billedet :) Et sådan trade-off ville jeg nok selv hælde til i et spil såsom The Last of Us, hvor man går fra mørke til lyse omgivelser ofte.
Af TheSleeper
#242516
Rasmus Larsen skrev:Du er velkommen :)

Prøv i hvert fald indledningsvis at leg lidt med dynamisk kontrast. En lavere indstilling vil nok give dig lavere maksimal lysstyrke i scenerne udenfor, men til gengæld færre udsving i de mørke områder af billedet :) Et sådan trade-off ville jeg nok selv hælde til i et spil såsom The Last of Us, hvor man går fra mørke til lyse omgivelser ofte.
Jeg fik testet forskellige indstillinger med Dynamisk Kontrast, og det løste til dels problemet, men det blev aldrig helt godt! men kom lige til at tænke på her til aften, at den eneste port jeg ikke havde testet endnu var "HDMI 1 Cable/Sat". Det lyder måske underligt, men problemet er der ikke på HDMI 1 i One Connect boksen? ;;)

Synes godt jeg kan mindes at have læst at HDMI 1 skulle være den primære HDMI port, men troede bestemt ikke det havde nogen betydning. Noget du har hørt om Rasmus? :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#242556
Kan det mon skyldes, at der er forskellige indstillinger på de to porte? Tv'et kan have forskellige indstillinger per input, så man kan tilpasse billedet til forskellige bokse/kilder osv. :)

PS: Jeg sidder og skriver på en test af PS4 Pro. Må jeg bruge din video som eksempel i testen? Jeg vil gerne bruge den ift. at vise, at visse scener kan give udfordringer på kant LED-modeller og til en diskussion om indstillinger. Når jeg læser rundt på nettet oplever mange nemlig det samme som dig på KS7005 og KS8005.
Af TheSleeper
#242584
Rasmus Larsen skrev:Kan det mon skyldes, at der er forskellige indstillinger på de to porte? Tv'et kan have forskellige indstillinger per input, så man kan tilpasse billedet til forskellige bokse/kilder osv. :)

PS: Jeg sidder og skriver på en test af PS4 Pro. Må jeg bruge din video som eksempel i testen? Jeg vil gerne bruge den ift. at vise, at visse scener kan give udfordringer på kant LED-modeller og til en diskussion om indstillinger. Når jeg læser rundt på nettet oplever mange nemlig det samme som dig på KS7005 og KS8005.

Tror placebo effekten trådte i kraft i går aftes, da jeg skrev problemet var løst. Efter jeg lavede nogle test i "Thieves End" kunne jeg se at skiftet fra mørk til lys igen gav det udvaskede/grå billede. Jeg tester lidt mere i aften :)

Super du laver en test på dette, da det klart er en svaghed for kant led, især under afspilning af HDR materiale. Jeg er allerede på udkig efter en E6 fra LG for at komme udenom dette problem. Du er meget velkommen til at bruge min video Rasmus :)
Af mibu
#242589
Nu har jeg ikke en PS4 - men af ting jeg har lagt mærke til kan give et udvasket billede på min KS8005 er:

Bevægelseslys (under dynamisk kontrast).
HDMI Black Level der ikke er sat korrekt (prøv at skifte mellem de to indstillinger).

Disse er dog mere generelt, og ikke noget der skifter fra scene til scene..

Men jeg oplever slet ikke det du viser i videoen når jeg ser 4k/HDR materiale. Er det kun fra PS4 du oplever dette?
Af TheSleeper
#242599
mibu skrev:Nu har jeg ikke en PS4 - men af ting jeg har lagt mærke til kan give et udvasket billede på min KS8005 er:

Bevægelseslys (under dynamisk kontrast).
HDMI Black Level der ikke er sat korrekt (prøv at skifte mellem de to indstillinger).

Disse er dog mere generelt, og ikke noget der skifter fra scene til scene..

Men jeg oplever slet ikke det du viser i videoen når jeg ser 4k/HDR materiale. Er det kun fra PS4 du oplever dette?
Har prøvet at skifte mellem Full og Limited og det hjalp ikke på problemet. Når jeg kigger under Video Output settings (under HDR afspilning) står color format til YCbCr 4:2:2. Jeg har testet HDR for "Shadow Warrior 2" på PC her til aften og kan ikke se problemet der (indtil videre). Efter hvad jeg kan læse mig frem til er det problemer med kontrasten under HDR afspilning og jeg er bestemt ikke den eneste der har problemet. Jo mere jeg læser jo mere tyder det på at det er børnesygdomme med HDR implementering, og kontrast niveau i lyse scener ... alt kontrast bliver suget ud af billedet i nogle scener ;;). Som jeg har nævnt tidligere og især på Xbox One S og Forza Horizon af hjælper det problemet med at sætte Dynamisk Kontrast til "High", men det er ikke en løsning, da Dynamisk kontrast giver meget dårligere billede i andre dele!

Jeg er spændt på at læse den artikel Rasmus har gang i og problemer med HDR i kant belyste paneler :)