Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#242368
Du er velkommen :)

Prøv i hvert fald indledningsvis at leg lidt med dynamisk kontrast. En lavere indstilling vil nok give dig lavere maksimal lysstyrke i scenerne udenfor, men til gengæld færre udsving i de mørke områder af billedet :) Et sådan trade-off ville jeg nok selv hælde til i et spil såsom The Last of Us, hvor man går fra mørke til lyse omgivelser ofte.
Af TheSleeper
#242516
Rasmus Larsen skrev:Du er velkommen :)

Prøv i hvert fald indledningsvis at leg lidt med dynamisk kontrast. En lavere indstilling vil nok give dig lavere maksimal lysstyrke i scenerne udenfor, men til gengæld færre udsving i de mørke områder af billedet :) Et sådan trade-off ville jeg nok selv hælde til i et spil såsom The Last of Us, hvor man går fra mørke til lyse omgivelser ofte.
Jeg fik testet forskellige indstillinger med Dynamisk Kontrast, og det løste til dels problemet, men det blev aldrig helt godt! men kom lige til at tænke på her til aften, at den eneste port jeg ikke havde testet endnu var "HDMI 1 Cable/Sat". Det lyder måske underligt, men problemet er der ikke på HDMI 1 i One Connect boksen? ;;)

Synes godt jeg kan mindes at have læst at HDMI 1 skulle være den primære HDMI port, men troede bestemt ikke det havde nogen betydning. Noget du har hørt om Rasmus? :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#242556
Kan det mon skyldes, at der er forskellige indstillinger på de to porte? Tv'et kan have forskellige indstillinger per input, så man kan tilpasse billedet til forskellige bokse/kilder osv. :)

PS: Jeg sidder og skriver på en test af PS4 Pro. Må jeg bruge din video som eksempel i testen? Jeg vil gerne bruge den ift. at vise, at visse scener kan give udfordringer på kant LED-modeller og til en diskussion om indstillinger. Når jeg læser rundt på nettet oplever mange nemlig det samme som dig på KS7005 og KS8005.
Af TheSleeper
#242584
Rasmus Larsen skrev:Kan det mon skyldes, at der er forskellige indstillinger på de to porte? Tv'et kan have forskellige indstillinger per input, så man kan tilpasse billedet til forskellige bokse/kilder osv. :)

PS: Jeg sidder og skriver på en test af PS4 Pro. Må jeg bruge din video som eksempel i testen? Jeg vil gerne bruge den ift. at vise, at visse scener kan give udfordringer på kant LED-modeller og til en diskussion om indstillinger. Når jeg læser rundt på nettet oplever mange nemlig det samme som dig på KS7005 og KS8005.

Tror placebo effekten trådte i kraft i går aftes, da jeg skrev problemet var løst. Efter jeg lavede nogle test i "Thieves End" kunne jeg se at skiftet fra mørk til lys igen gav det udvaskede/grå billede. Jeg tester lidt mere i aften :)

Super du laver en test på dette, da det klart er en svaghed for kant led, især under afspilning af HDR materiale. Jeg er allerede på udkig efter en E6 fra LG for at komme udenom dette problem. Du er meget velkommen til at bruge min video Rasmus :)
Af mibu
#242589
Nu har jeg ikke en PS4 - men af ting jeg har lagt mærke til kan give et udvasket billede på min KS8005 er:

Bevægelseslys (under dynamisk kontrast).
HDMI Black Level der ikke er sat korrekt (prøv at skifte mellem de to indstillinger).

Disse er dog mere generelt, og ikke noget der skifter fra scene til scene..

Men jeg oplever slet ikke det du viser i videoen når jeg ser 4k/HDR materiale. Er det kun fra PS4 du oplever dette?
Af TheSleeper
#242599
mibu skrev:Nu har jeg ikke en PS4 - men af ting jeg har lagt mærke til kan give et udvasket billede på min KS8005 er:

Bevægelseslys (under dynamisk kontrast).
HDMI Black Level der ikke er sat korrekt (prøv at skifte mellem de to indstillinger).

Disse er dog mere generelt, og ikke noget der skifter fra scene til scene..

Men jeg oplever slet ikke det du viser i videoen når jeg ser 4k/HDR materiale. Er det kun fra PS4 du oplever dette?
Har prøvet at skifte mellem Full og Limited og det hjalp ikke på problemet. Når jeg kigger under Video Output settings (under HDR afspilning) står color format til YCbCr 4:2:2. Jeg har testet HDR for "Shadow Warrior 2" på PC her til aften og kan ikke se problemet der (indtil videre). Efter hvad jeg kan læse mig frem til er det problemer med kontrasten under HDR afspilning og jeg er bestemt ikke den eneste der har problemet. Jo mere jeg læser jo mere tyder det på at det er børnesygdomme med HDR implementering, og kontrast niveau i lyse scener ... alt kontrast bliver suget ud af billedet i nogle scener ;;). Som jeg har nævnt tidligere og især på Xbox One S og Forza Horizon af hjælper det problemet med at sætte Dynamisk Kontrast til "High", men det er ikke en løsning, da Dynamisk kontrast giver meget dårligere billede i andre dele!

Jeg er spændt på at læse den artikel Rasmus har gang i og problemer med HDR i kant belyste paneler :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#242602
Personligt, så agter jeg ikke at benytte HDR på min X85C, da det er en lidt tam oplevelse at se HDR, når der ikke er lokal styring af lyset. Jeg har testet for mange skærme og set hvor godt HDR kan blive til, at det IKKE skal vises på X85... Som Rasmus beskriver, så udvaskes billedet når man ikke kan skrue lokalt ned for lyset, så det vil give problemer på de fleste skærme lige nu.

Jeg har lige købt Unchartet 4, men har ikke downloadet den endnu, da konen blokerer TVet...
Af TheSleeper
#242603
Torben Rasmussen skrev:Personligt, så agter jeg ikke at benytte HDR på min X85C, da det er en lidt tam oplevelse at se HDR, når der ikke er lokal styring af lyset. Jeg har testet for mange skærme og set hvor godt HDR kan blive til, at det IKKE skal vises på X85... Som Rasmus beskriver, så udvaskes billedet når man ikke kan skrue lokalt ned for lyset, så det vil give problemer på de fleste skærme lige nu.

Jeg har lige købt Unchartet 4, men har ikke downloadet den endnu, da konen blokerer TVet...
Ja ... jeg er også kommet til den konklusion at HDR ikke er 100% i orden på disse kant belyste paneler, men når panelet ikke har problemer med at styre kant belysningen skal det lige siges at HDR ser fantastik ud på KS7005, så det er et ok trade off, at billedet til tider mildest ser lidt tamt ud :). Jeg går helt sikkert efter et OLED næste år og håber på at man kan få et B6 eller E6 65" til en god pris!