Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Tape Connection
#10047
Rolfiboy skrev: Både grønne og blå lasere kan dog produceres i dag forholdsvis billigt, vi snakker om 5000-10000kr per stabilt modul med strømforsyning, ved hjælp af DPSS teknologi, hvor man lader en kraftig infrarød laserdiode(ikke særligt strømbesparende) pumpe et laser krystal og lader et andet krystal ændre bølgelængden så man når ned i det blå og grønne spektrum, problemet er bare at levetiden er max 5000 timer og de fylder også en smule mere og er meget lidt effektive, og kontra 15000timer eller mere ved et LCD, så skal der virkeligt ske noget af en teknologisk revolution inden for laser teknologi for at ønske tænkningen i den artikel bliver til virkelighed inden for næste år. Tror at til den tid at det bliver økonomisk muligt er LCD-LED tv meget svære at overgå rent kvalitets, billed mæssigt, økonomisk og evt også strømmæssigt.
Det er ikke lige det du efterspørger, men der kan læses en smule her:
http://www.novalux.com/assets/downloads ... ection.pdf
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#10054
Sådan som jeg læser konceptet, så vil der ikke være én lyskilde til hele panelet, men hver pixel vil drives med hver sin mini-laser. Laser-TV som DLP blev jo allerede forsøgt i de tidlige 80'ere uden succes.

Hvis dette ikke er tilfældet kan jeg ikke helt se hvorfor de lanceres som alternativer til mobile displays eller LCD TV.
Af Tape Connection
#10056
yakken skrev:Sådan som jeg læser konceptet, så vil der ikke være én lyskilde til hele panelet, men hver pixel vil drives med hver sin mini-laser.
Som jeg har forstået det er det et sted imellem - dvs. ikke én laser til hele panelet, men en stak - dog ikke én per pixel.

Der er en artikel af mere teknisk art her:
http://www.novalux.com/assets/downloads ... s_Apps.pdf

Jeg skal ikke påstå at jeg forstår alt hvad der står...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#10057
VCSEL's emitterer i det lodrette plan (Novalux kalder deres egen version for en NECSEL). Af figurene hos Arasor ser det ud til at det er in-plane lasere, dvs. man ikke kan lave samme Bragg-grating struktur der giver en forstærkende effekt.

Som du kan se af figurene i artiklen så vil et 15 W output kræve 40 A og af samme grund undrede jeg mig over at Arasor kunne lave paneler med lavt strømforbrug idet en in-plane (eller edge emitting) laser har en lavere effektivitet end en VCSEL.

Min pointe fra før er dog uændret: Hvordan kan de påstås at være rettet imod bærbare enheder hvis de ikke er flade?
Brugeravatar
Af azrael
#10062
yakken skrev:Min pointe fra før er dog uændret: Hvordan kan de påstås at være rettet imod bærbare enheder hvis de ikke er flade?
Det står faktisk i de fleste artikler om nyheden, såsom her: "The technology is also being trialled in mobile phones, where it will be used to project images onto any surface..."

Som jeg forstår det, kan man holde sin mobiltelefon op mod en væg og så se et billede der.

Til gengæld har de helt forkert fat i, at "laser TVs will be half the weight and depth of plasma TVS". Det er jo (bag)projektion, og derfor vil apparaterne være tykkere end både plasma og LCD. Uden at gøre mig vildt klog på det skønner jeg på en dybde på ca. 30 cm. Hænge på væggen kan det vist ikke...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#10068
Hvis bare vi kan blive enige. Jeg var under den antagelse at der var tale om noget nyt ift. det der blev forsøgt lanceret i 80erne, men det er der jo så åbenbart ikke. Ja, så vil det også være en projektor der er indbygget i telefonen til ekstern fremvisning.

Jeg har mistet interessen for teknologien allerede. DLP slår aldrig igennem på det danske marked - det løb er kørt for længe siden.
Brugeravatar
Af azrael
#10070
Så holdt din interesse længere end min. Den gik tabt så snart jeg læste om nyheden første gang... :)

Meeen, nu er der en masse andre teknologier og fremskridt, vi kan glæde os til, så helt galt går det vist ikke.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#10072
Som projector til en mobiltelefon kunne det være en sjov gadget, men ellers ville jeg aldrig overveje at købe det til noget som helst.
Af Tape Connection
#10190
yakken skrev: Jeg har mistet interessen for teknologien allerede. DLP slår aldrig igennem på det danske marked - det løb er kørt for længe siden.
Det kommer an på hvad man sammenligner med. Som konkurrent til fladskærms-tv er DLP og laser uinteressant. Som projektor-teknologi har det et meget stort potentiale.
#10191
Betragtningerne om Solidstate laser levetider fra tidligere bidragsydere er meget informative. Jeg er ingenlunde expert - men mht. billeddannelsen tvivler jeg på at der skal bruges DLP i den traditionelle forstand (2D ie. >1 mio vippende spejle).
Lasere er vel oplagte til at tegne et punkt ad gangen.
Hvorfor have besværet med at sprede en laser lyskilde ud i 2D på en chip med en masse aktive elementer når man ved at rotere/vippe et spejl på den rigtige måde kan danne billedet ved at tegne en linje af gangen.
Responstider og opløsning bliver så et spørgsmål om hvor hurtigt laserlyskilderne kan moduleres/spejlet kan "vippes".
En 1-dim. DLP struktur som reflekterer et laserlys spredt ud på en linje er antageligt et alternativ. I så fald vil DLP strukturens responstid naturligvis være afgørende - men så er der trods alt kun 1000-2000 elementer som skal reguleres så disse kan have en bedre styring.

Front side projection virker som den åbenlyse anvendelse af denne teknologi (især da det angiveligt mindre strømforbrug burde løse nuværende projektorgenerationers støj- og kølingsproblemer).
At frontside projektion ikke klarer sig så godt mod fladskærmsteknologi
i kampen om stuen skyldes vel tildels de nuværende projektorers
lave opløsning, larm og halvdårlige levetid.

Ideelt set er billeddannende teknologier som kun producerer det lys der skal bruges tiltalende (i modsætning til LCD, DLP etc.) - synd at de (OLED+Laser projection) modnes så langsomt.
Af Zorg
#10499
Jeg forstår ikke helt, at i bare afviser nyhden om laser-fjernsyn.

Her er to artikler fra PCWorld:
Nu kommer lasertv'et
Lasertv til jul 2007

Og hvis man ligesom mig, ikke har voldsom meget tiltro til magasinet pcworld, så er denne, ikke helt nye, pressrelease måske interessant.


Jeg har ikke umiddelbart kunne finde mere info hos Mitsubishi - men de beskriver det da som et decideret fjersyn:
“With laser-based HDTV technology, Mitsubishi will create another first in the large-screen television category as it has over the last three decades with introductions such as the first 50-inch rear projection TV, the first 35-inch direct view TV and, as recently as last year, the first 1080p DLP HDTV,” said Mitsubishi Senior Vice President of Sales and Marketing, Max Wasinger.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#10503
Bagprojektions-TV er ikke ægte fladskærme og har som sådan ingen relevans for denne side. I Danmark har denne teknologi slet ikke slået igennem som den har i USA, så jeg ser ligeså lidt grund til at lave stort ståhej om teknologien som jeg gør for at reklamere for at CRT TV er meget billige for tiden...

Jeg ser LED. OLED og SED som værende af større relevans for markedet.
Af Zorg
#10504
ok - tak for svar. :)