Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#86785
LED er blot et LCD-TV med dioder (LEDs) i stedet for lysstofsrør. Det har dog ikke direkte noget at sige for billedkvaliteten, med mindre du vælger de Tv med dioder bag selve LCD panelet, hvilket er et fåtal af de tilgængelige.

Nej, du smider heller ikke penge ud af vinduet ved at vælge plasma. Tværtimod. Prøv eventuelt at se vores liste med anbefalinger her: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738
Brugeravatar
Af koenigs
#86787
Man kan fristes til at sige at du måske skyder dig selv i foden ved at købe LED, og derved betale mere, for samme billedkvalitet :)
Brugeravatar
Af rhino (DK)
#86798
fin artikel... men sys nu at man godt kan læse det er en PLASMAMAND....

men det er dog muligt at de fleste LCD skærme er lavet af en så ringe kvalitet at det får LCD skærmene til at virke dårligere end plasma... men jeg vil kun opfordre dig til at gå ud og se hvad du er mest til og hvad der passer bedst til dine forhold....

har selv et lcd som jeg er meget meget glad for og som levere noget af den bedste billede jeg har set.... men det er jo også købt med hjertet og især efter en anbefaling af en vis herr. larsen her fra siden....
Af Perfod
#89068
rhino (DK) skrev:fin artikel... men sys nu at man godt kan læse det er en PLASMAMAND....

men det er dog muligt at de fleste LCD skærme er lavet af en så ringe kvalitet at det får LCD skærmene til at virke dårligere end plasma... men jeg vil kun opfordre dig til at gå ud og se hvad du er mest til og hvad der passer bedst til dine forhold....

har selv et lcd som jeg er meget meget glad for og som levere noget af den bedste billede jeg har set.... men det er jo også købt med hjertet og især efter en anbefaling af en vis herr. larsen her fra siden....
Jeg var ogs glad for mit LCD indtil jeg fik plasma , nu skal jeg aldrig have LCD eller LED skærm mere , så skal der ihvertfald ske en klar forbedring af skærmene
Af Kratz
#89079
Jeg tror ikke der er nogen tvivl om det er en 'pro' plasma mand som har skrevet artiklen. Men hvad gør det?
Så vidt jeg kan vurdere er det reel information uden faktuelle fejl.
Jeg synes også det er en rigtig fin artikel. Det kunne godt se ud som om han har tilbragt en del tid på Flatpanels :)
Af xcardman
#89083
Er ellers også til plasma, men har faktisk for en gangs skyld anbefalet en sharp 46705S denne gang fremfor en panasonic eller anden plasma model.
også fordi den skal stå tit med stil billede.

Kender ikke kvaliteten på et 42" AlfaView.

men lige som med alle mærker og teknologi, så koster kvalitet penge. Men led/lcd ligger i højere prislag, hvis man går meget op i billedekvalitet.

problemet er man ikke ved hvilken behov du har.
nogen synes en sony w5500 er et rigtig godt tv, jeg synes det er lige ud af vinduet. Har selv et i mit køkken, købt billigt, pågrund af en skulle have en større skærm.

Min point er billedekvalitet svinger rigtig meget mellem lcd/led og de forskellige modeller. Hvor forskellen ikke er så stor mellem plasma skærme. udover lige topmodellerne.
Af Evolator
#89086
Trist mange ikke vil deres øjne det bedre, med at vælge LCD/LED. Dermed går efter hvor tynt der er. Man kan godt sige de er ført bag lyset.

Wow effekten var engang bare at ha et fladskærm, som selvfølgelig skulle på vægen.Så var man noget ved musikken. Mindre vigtig var så billedet.

I dag er det ikke meget anderledes. Nu skal tvét bare være så tynd som mulig. Igen er billedet ikke nødvendigvis det vigtigste.

Heldigvis er entusiasternes sans for billede kvaliteten,som er skrevet side op og side ned om på området ved at give genlyd hos den alm. Forbruger. Da mange godt kan se, i A-B test hvorfor Plasma er og bliver bedst som det alle dage tidl. Har været. Når snakken går på bedste billede oplevelse af LCD/LED kontra Plasma.

Plasma producenten Panasonic er også nødsaget til at hoppe på den galej, med tynt design som de om nogen også har teknogien til. Hvilket de også beviser, med deres top model Z1. Alt sammen for at bevare markeds andele. Som nu i kommende modeller, er godt hjulpet af Pioneer.


Om så OLED bygger bro mellem de to, med tynt design og super billed må tiden vise. Først skal de jo noget op i størrelse, dernæst meget ned i pris.
Brugeravatar
Af rhino (DK)
#89119
nu det heller ikke fordi jeg går efter en så tynd skærm som muligt.... har købt B&O BV8-40" som efter min mening giver super billede.... samtidig er lyden helt i top.... og klart et tv der skiller sig ud fra mængden.... men ikke ligefrem en tynd skærm.

men kan sagtens følge hvad EVOLATOR skriver at mange køber en skærm fordi den er tynd og ikke hvor flot billede det leverer.... synd folk ikke sætter sig mere ind i tingene inden køb af tv.....
Brugeravatar
Af KristofferA
#114980
Nu skriver flere at der ikke er en foskel på LED og alm. LCD, men er LED mere lystærke? Altså kan de lyse kraftigere og dermed give mere lys?
Er den hvide LED farve med "neutral" i forhold at skabe farver? :)
Brugeravatar
Af MigSelv
#114981
rhino (DK) skrev:fin artikel... men sys nu at man godt kan læse det er en PLASMAMAND....

men det er dog muligt at de fleste LCD skærme er lavet af en så ringe kvalitet at det får LCD skærmene til at virke dårligere end plasma... men jeg vil kun opfordre dig til at gå ud og se hvad du er mest til og hvad der passer bedst til dine forhold....

har selv et lcd som jeg er meget meget glad for og som levere noget af den bedste billede jeg har set.... men det er jo også købt med hjertet og især efter en anbefaling af en vis herr. larsen her fra siden....
Hej
Jeg vil ikke tage stilling, til skribentens præference.
Men hvorfor er man plasmamand, fordi der sagligt redegøres for fordele og ulemper. Han kan jo ikke gøre for, at han blot beskriver virkeligheden.
Af Steen Bay
#114985
KristofferA skrev:Nu skriver flere at der ikke er en foskel på LED og alm. LCD, men er LED mere lystærke? Altså kan de lyse kraftigere og dermed give mere lys?
Er den hvide LED farve med "neutral" i forhold at skabe farver? :)
Man kunne sikkert nemt øge lysstyrken på LCD-TV med både CCFL og LED baggrundsbelysning, men der er ligesom ikke rigtig nogen grund til det, da lysstyrken allerede er mere end rigelig. Det er vistnok muligt at lave LEDs som giver et mere neutralt (6500k) hvidt lys, men tror ikke de benyttes i praksis, og igen, det har ikke den store praktiske betydning, da de fleste bedre TV i dag allerede kan kalibreres til en (stort set) neutral/korrekt farvegengivelse.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#115000
Rent faktisk er det ikke super ideelt med en hvid lyskilde i et LCD-TV, da man jo regner i RGB-farver. Derfor skal alle unødvendige farver sorteres fra og det gøres med et farvefilter, som naturligvis sorterer alt andet end rød, grøn og blå fra i hver sin subpixel. Hér er det til gengæld en fordel hvis man bruger separate LED-dioder med rød, grøn og blå farve, da du således allerede har sorteret en stor del af spektreret fra i selve lyskilden.

Det er således ikke en super feature at levere en hvid med enormt stort farvespektrum, da de standarder man kalibrerer efter har et meget velafgrænset farverum, som man skal holde sig indenfor. I dette farvespektrum er den hvide farve (D65) specificeret til at have et vist indhold af hhv. rød, grøn og blå (ved en specifik intensitet).